Wednesday, April 9, 2014

25 minggu: Sesi fisioterapi

Assalamualaikum w.b.t.,

Selepas lawatan nurse yang lepas, saya pergi ke next check up pada 1/4/2014. Datang awal pukul 8 untuk elakkan masa menunggu yang lama. Nurse ukur berat, tekanan darah dan tinggi rahim. Berat dah jadi 58.5 kg, tekanan darah Alhamdulillah normal, 110/70, tinggi rahim 25cm. 

Disebabkan ini kandungan pertama, dan saya dah rasa janin bergerak, saya kena cucuk anti tetanus dos pertama. Nanti masa kandungan 7 bulan kena cucuk lagi untuk dos tambahan. Mengandung kali kedua dan seterusnya kena cucuk sekali je kalau tak silap. Sengal juga la tempat kena cucuk tu untuk 2-3 hari.

Masa jumpa doktor, saya kata tangan masih kebas lagi, in fact makin bertambah sebab kedua2 belah tangan dah kebas sepanjang masa. Padahal saya ambil pil kalsium dan minum susu jugak. So bukanla sebab kurang kalsium ni... Nurse kata, dia dulu pun masa mengandung kebas2 juga sampai jari kena pisau pun tak rasa. Rupa2nya memang baby dia serap banyak kalsium. Pastu masa anak dia umur 3 bulan, dah tumbuh gigi. Hoho. Tak bahaya dia kata kalau baby serap kalsium banyak, cuma cepat sikit la pertumbuhan gigi. 

Pink kat kuku kaki saya dah surut, Alhamdulillah..rasanya surut sejak berurut satu badan masa balik Kelantan hujung bulan 3 hari tu. So doktor tengok dah takde masalah, dia kata maybe sebab pemakanan dan hormon. Dia tuliskan surat rujukan ke bahagian fisioterapi kat Hospital Kemaman untuk treat masalah kebas tangan. Pergi je bila2 dia kata. Tapi ofis hour dan hari Ahad sampai Khamis jelah.

Keesokannya, kebetulan suami saya demam dan dapat MC. Malam sebelumnya tu memang badan dia panas dan saya cuma mampu lapkan tuala lembap ke seluruh badan dia sebab kat rumah takde Panadol. Huhu... Pastu dia kena minum banyak air supaya boleh surutkan panas dalam badan. Lepas dia dah ok siang tu, lepas lunch kitorang pergi je Hospital Kemaman sebab nak usya2 tempat and mana tau, dapat terus buat sesi hari tu jugak.

Memula saya tanya kat kaunter pendaftaran pesakit luar, pastu dia kata pergi je kat bangunan belakang sekali. Jalan2, kat belakang sekali dia tulis Pusat Rehabilitasi. Bukan kot. So ada bangunan depan tu tulis bahagian pakar, tanya kat situ pulak. Terpaksa menunggu kejap sebab ramai sangat orang. Nurse kat situ kata, kat belakang sekali. Pusat Rehabilitasi. Oh betullah kat situ. Tapi kenapa bila dengar nama tu saya terus ingat macam pusat nak treat penagih dadah ye? Huuhu...

Nak masuk tu kena tanggal kasut, bila masuk dalam oh bestnya rasa sejuk aircond. Tanya kat kaunter, dia suruh masuk ke bahagian dalam, jumpa doktor untuk ambil tarikh. Masuk dalam tu rupanya tempat rawatan dan exercise untuk pesakit. Saya jumpa sorang doktor perempuan dan dia bagi tarikh 7/4/2014, 9 pagi untuk sesi fisio. Saya tanya, petang ni atau hari esok tak boleh ke? Dia kata takde doktor bahagian saya untuk buatkan treatment. Doktor tu ada kursus ke apa ntah. Isnin baru available. Ok...

Saya tanya apa bentuk exercise yang saya boleh buat sendiri kat rumah. Dia kata kena selalu picit2 tangan supaya darah mengalir dengan baik..kalau dibiarkan, nanti otot2 bahagian kebas tu tak dapat oksigen dan akhirnya dia kecut perlahan2. Haih seram juga dengar. Pastu jangan angkat benda berat atau urut kuat sangat, takut tambah teruk lak kebas. Then boleh try rendam tangan dalam air panas yang ditambah garam, rendam selama yang boleh selagi panas untuk lancarkan pengaliran darah. Tak pun kalau mampu dia kata, beli tilam terapiutik untuk lancarkan pengaliran darah seluruh badan. Dia cerita mak dia pakai ok, cerita macam mana nak adjust temperature, pastu tilam tu boleh pakai masa saya pantang nanti... Eh macam nak jual je ni. Hehe.

So pada 7/4, suami saya ambil half day, hantar saya ke hospital. Datang terlewat sikit dalam pukul 9.05 pagi. Tapi lepas daftar and bayar seringgit, tunggu punya tunggu pukul 9.35 baru dia panggil masuk. Tengok2, eh dengan doktor perempuan hari tu jugak sampai sudah. Mungkin hari tu dia maksudkan tak cukup doktor kot. 

Memula dia ukur kekuatan genggaman tangan saya. Pastu saya kena celup tangan dalam lilin panas sebanyak 7 kali untuk kedua2 belah tangan. Dah jadi macam pakai glove tebal. Panas lilin cair tu 50 darjah Celcius. Ok la sebab rendam setakat bagi cover tangan, then angkat, rendam-angkat-rendam sampai 7 lapisan. Pastu doktor bungkus tangan saya dengan plastik dan bungkus lagi dengan kain. Kena biar selama 20 minit. Masa saya tunggu tu, ada sorang pakcik tengah main plastisin. Exercise tangan sebab tulang kat tapak tangan dia ada patah dulu. Dia dah datang 7 kali untuk sesi fisio.

Dah habis tempoh 20 minit, tanggal lapisan lilin, cuci tangan dan dia bagi main plastisin jugak. Tapi cara uli plastisin tu tak sama macam pakcik tadi. Saya kena tekan plastisin guna pergelangan tangan. Pakcik tadi kena guna hujung jari. Tapi dia bantai je buat macam mana pun. Datang doktor tengok baru dia buat betul2. Haha. Bosan gila main plastisin ni. Pas main plastisin, doktor bagi satu jaring getah, suruh tekan dengan tapak tangan selama 15 saat, ulang sebanyak 30 kali bagi kedua2 belah tangan. Yang ni best sikit sebab rasa la macam exercise. 

Pastu last sekali buat rawatan ultrasound. Doktor tu suruh sorang student praktikal buatkan untuk saya. Dia sapu gel kat tangan then gosok dengan alat ultrasound. Fungsi dia untuk panaskan bahagian dalam tangan guna wave tapi saya tak rasa panas pun. Borak2 dengan dia, rupanya dia baru start praktikal semalam. Dari Kolej MAHSA kat PJ. Sian juga tengok dia asyik kena marah dengan doktor sebab macam blur2 bila kena buat rawatan untuk sape2. Tapi adatlah tu...nama pun student praktikal kan. Dia baru ambil diploma fisioterapi, tahun kedua. Patutla bila saya tanya2 pasal kebas tangan saya, dia macam xtau sangat. Belum belajar kot.. Saya tanya, lepas ni nak sambung degree ke? Dia kata tengok la dulu, sebab yuran satu sem diploma pun dah 7 ribu lebih. Erk. Mahalnya. Saya kata masuk UiTM jela nanti..yuran murah je. Dia kata kalau sambung UiTM kena amik 4 tahun. Kalau sambung MAHSA 2 tahun je. Hmm.. Saya tanya belajar best tak. Ke susah? Dia kata susah sangat. Sebab banyak kena hafal. Erm, belajar memang takde yang senang...akak belajar food tech dulu pun kena banyak hafal2 jugak dik..hehe..

Saya tengok persekitaran kerja kat fisio ni macam best je.. kurang tekanan dari segi mengendalikan pesakit sebab diorang bukan boleh paksa pesakit buat rawatan laju2 ibarat macam nak kejar target kata orang. Pekerja2 yang bantu doktor pun relax semacam je...lepak ramai2 kat kaunter pendaftaran (ok maybe sebab typical government working environment), tapi bukan la relax yang saya nak, cuma bila tengok dari segi pressure nak siapkan tugasan tu kurang la. Dah cakap kat suami, kalau ada anak perempuan nanti, saya nak sarankan dia ambil kos fisioterapi la, sesuai dengan perempuan. Hehe.. Kenapa dulu saya tak ambil fisio? Hmm sebab dulu tak berapa tau menahu pun pasal kerja2 bahagian hospital ni. Dengar je hospital dah macam seram sebab:

1) Saya mabuk darah, buatnya ternampak darah meleleh2 kang tak pasal2 pengsan
2) Takut kalau2 tempat kerja sebelah bilik mayat, huhu
3) Tak suka bau ubat, pening (@_@)

Next appoinment untuk fisio ialah pada 22/4/2014. Doktor kata sesi fiso biasanya selang 2-3 minggu, sehingga sembuh. Dan selalunya orang pregnant yang kebas2 tangan ni, bila bersalin la baru sembuh. Haih, harap2 sembuh la cepat. Kesian kat suami asyik nak kena ambil cuti. Kalau tak sembuh betul2 pun, harap at least saya dapat drive. Doakan saya ye... =)


No comments: