Monday, March 17, 2014

Refleksologi & lawatan nurse ke rumah

Assalamualaikum w.b.t.,

Pada 14/3/2014, Jumaat baru2 ni tangan saya masih lagi kebas dan sakit so saya ajak suami pergi klinik swasta pulak, tengok apa doktor sana cakap. Rupa2nya hari Jumaat memang hampir semua perniagaan tutup kecuali kedai makan & pasaraya. Saya ingatkan buka setengah hari ke...hehe. So tangguh la pergi klinik hari Sabtu.

Keesokannya, saya pergi ke Klinik Nabilah di bandar. Cakap kat doktor pasal tangan bukan saja kebas tetapi sakit bila nak genggam, pastu tunjuk sekali kuku kaki yang jadi pink kesemuanya. Doktor pun terkejut tengok kuku jadi warna macam tu. Dia kata mungkin peredaran darah tak berapa bagus, so dia sarankan pergi pusat refleksologi dan urut tapak kaki bagi lancar peredaran darah. 

Yang tangan sakit tu pulak, dia kata kebas tu mungkin sebab carpal tunnel syndrom, sebab kalau dah minum susu banyak maknanya bukan lagi sebab kurang kalsium. Lagipun kalau banyak sangat kalsium dalam badan boleh terkena batu karang pulak, huhu. Tapi dia boleh bagi ubat saraf kalau sakit lagi, dan gel panas untuk sapu pada tempat yang sakit. Sakit tu dia suspect bermula dari pelipat lengan (siku), tapi bila dia picit saya tak rasa sakit lak. Saya rasa sakit bermula pergelangan tangan jela. Doktor kata, sakit tu boleh jadi dari pergelangan tangan, pelipat lengan, bahu, atau leher. Jadi nak elakkan sakit bertambah, jangan buat kerja berat dengan tangan yang sakit, kalau tidur jangan tindih tangan dan pastikan pergelangan tangan tak bengkok, termasukla semasa menaip. Selalu picit2 tangan supaya darah mengalir dengan baik. Kalau nak urut pun boleh, tapi carila orang yang betul2 pandai, kalau tak lain pulak jadinya, kata doktor....

Ubat saraf dan gel panas

Refleksologi

Lepas siap kat klinik, kitorang terus pergi ke pusat refleksologi kat Taman Chukai Utama dan masuk terus untuk urut. Sejam RM50. Ada bilik asing untuk lelaki dan perempuan, satu bilik 3 orang boleh urut. Masa saya masuk tu dah ada 2 orang tengah tunggu dalam bilik, sorang tu mengandung 7 bulan. Borak2, dia pun kata tangan kebas2 juga tapi tak sakit sangat. Pastu cakap kat tukang urut pasal kuku kaki jadi pink. Sume dalam bilik pun terkejut tengok tapi kata cantik, haha. Dah tak payah pakai pewarna nak cantikkan kuku. LOL. Macam la selama ni pakai. Tapi tukang urut kata maybe sebab peredaran darah la. Hmm... jangan la ada effect kat baby...

Masa urut tu sakit2 juga tapak kaki especially kat bahagian depan tapak kaki, atau balls of foot. Mungkin sebab dah lama sangat tak urut. Dah siap kaki, mintak dia urut tapak tangan dan jari2 yang sakit. Takde tambah cas pun =)  Selepas urut, rasa lega sikit sakit kat tangan. Pastu perasan juga yang warna pink kat kuku kaki dah pudar sikit. Alhamdulillah. Suami saya ada tanya kat orang kedai refleksologi tu pasal kuku kaki saya, dia pesan kalau tak dapat buat refleksologi selalu (sebab yela, mahal juga buat selalu), rendam kaki dalam air panas, campur garam dan cuka. Rendam 2 kali seminggu, buat air sepanas mungkin yang kita boleh tahan. Ok InsyaAllah boleh buat...

lokasi pusat refleksologi

Lawatan nurse ke rumah

Esoknya, Ahad, suami pergi kerja, saya tinggal sorang2 kat rumah macam biasa. Malam sebelumnya tu rasa panas sangat walaupun ada hujan. Jadi esoknya tu still mengantuk lagi sebab tidur tak lena. Saya pasang Astro Awani nak tengok berita perkembangan MH370, tapi entah macam mana boleh tertidur. Sedar bila dengar ada orang bagi salam 3, 4 kali. Tengok2 nurse datang. Alamak dah la rumah bersepah, dengan tak mandi lagi kui3. Ingatkan sebelum lawatan rumah klinik akan call. Huhu. Explain jela kat nurse yang kitorang baru pindah so baju2 duduk dalam beg lagi, tak beli almari lagi. Nasib baik dapur tak bersepah. Hihi.  

Nurse suruh baring, dia cek tekanan darah dan ukur perut. Ukuran dah jadi 23cm. Dulu masa mula2 cek pada 5/3/2014, ukuran 22cm. Kali ni kandungan dah 23 minggu, dia kata nurse akan datang ke rumah at least 2 kali sepanjang kehamilan, bergantung pada tahap kesihatan. Dia terangkan sikit2 pasal trend kenaikan berat, kena make sure dalam range normal, jangan takde naik berat langsung dan jangan terlalu banyak lak naik berat. Tekanan darah 120/60. Saya tanya kalau darah tinggi tekanan dia macam mana. Dia cakap, refer balik pada tekanan mula2 dia amik dulu, 110/80. Yang atas, 110 jangan sampai tambah 30, yang bawah lak, 80 jangan sampai tambah 15. Harap2 ok jela sebab nurse kata kadang2 kena darah tinggi bukan sebab pemakanan ibu sangat, tapi sebab hormon dari uri.

Nurse tanya pasal tangan kebas dan kuku kaki pink tu. Saya cakap je terus terang saya dapat ubat dari klinik swasta tapi tak berani nak makan lagi. Sebab lepas pergi refleksologi dah ok sikit, tinggal kebas je. Then kuku kaki pun dah pudar sikit warna pink tu. Dia pun catat nama ubat dan akan refer kat doktor, saya boleh makan tak. Sebab dia kata kadang2 walaupun ubat tu generally orang mengandung boleh makan, tak semua orang sesuai, bergantung pada kadar kesihatan kita. Lagipun doktor tu tak tengok buku rekod kita kan.. So better la refer pada doktor yang cek kita.

Yang gel panas tu, saya pakai mula2 rasa melekit tapi lepas tu ok la, best jugak. Rasa berangin menthol. Saya try pakai losyen Anugerah lak yang saya dulu2 biasa pakai kalau lenguh2 kaki, tapi bila sapu kat tangan rasa macam panas kat kulit aje, kat dalam rasa sakit jugak. Bila try pakai minyak Anugerah rasa better kot. 

Sekarang tangan masih lagi kebas, hope boleh improve la lepas sapu2 minyak, gel, rendam kaki, minum susu, makan pil kalsium, amalkan pemakanan seimbang..... memang sekarang ni sentiasa makan buah sebelum dinner, pastu make sure ada ikan/ayam/daging untuk lauk. Bayam pun makan juga untuk tambah darah walaupun saya tak berapa minat bayam. Hehe. 


2 comments:

Starniea said...

Jaga diri n baby.. semoga sgalanya dpermurdahkan.....dh add awak kt my blog list. Selalu update ea... :-)

Nur Azhani Amdan said...

Thanks ain..hehe.. nak selalu update tu yang payah tu..kekeke..bila ada mood baru best nak taip2..hihi