Sunday, April 13, 2014

Resepi: Coleslaw

Assalamualaikum,

Dah lama nak share resepi home made coleslaw tapi baru hari ni teringat nak publish ;) ... Resepi ni dah tiga kali buat, memang sedap. Cuma ada sikit la yang saya alter sebab ikut selera sendiri jugak kan, hehee..

Ni dia resepinya, harap sesape yang cuba pun berpuas hati dengan hasilnya:


Bahan-bahan:
Kobis putih 1kg
Lobak merah 150g (saya letak lebih, bagi nampak meriah warna carrot)
Mayonis 200g (saya guna mayonis Lady's Choice untuk salad, agak2 je letak banyak mana)
Susu tepung penuh krim 4 sudu besar
Gula pasir 5 sudu besar (saya skip letak gula, sebab dah cukup manis bila letak banyak carrot)
Garam 1 sudu teh rata
Cuka 1 sudu besar
Bekas plastik yang mempunyai penutup

Cara-cara:
1. Kobis dan lobak merah dibasuh dan ditoskan. Kemudian hiris dan cincang kecil2. (Saya basuh sekali lagi kobis selepas cincang tu, takut2 ada ulat celah2 lapisan kobis, huhu)
2. Masukkan kobis dan lobak merah cincang ke dalam bekas yang mempunyai penutup. Biarkan sebentar.
3. Masukkan mayonis, susu tepung, gula pasir (saya skip gula), garam dan cuka ke dalam mangkuk dan kacau sampai betul2 sebati. Kacau guna sudu aje.
4. Tuangkan ramuan yang dah sebati ke dalam sayuran yang telah dicincang dan kacau sampai betul2 rata. (Saya buat terbalik, masukkan sikit2 sayur cincang ke dalam mangkuk mayonis, lebih mudah nak kacau, hehe)
5. Setelah itu tutup bekas dan simpan dalam peti sejuk. Coleslaw akan matang selepas 12 jam. Tanda coleslaw dah matang ialah ia berair dan rasanya smooth. Tapi nak makan terus time tu pun bolehhh... ;D

Nota tambahan dari tuan punya resepi:
*Kalau tiada cuka, boleh ganti dengan perahan air limau nipis/kasturi. Tak nak letak pun takpe sebab kemasaman mayonis dah memadai.
*Tambah gula kalau sesape suka coleslaw yang manis.
*Tambah susu kalau sesape suka lebih rasa milky.
*Kalau tak habis, boleh simpan dalam peti sejuk sehingga seminggu, dalam bekas yang bertutup. (Saya buat hari tu boleh tahan 5 hari je)

Masa saya memula buat tu, saya buat separuh daripada kuantiti sebenar, dan dapat la satu bekas plastik 4 segi yang biasa tu. Bila kacau mayonis dan bahan2 lain, tengok macam tak cukup je sos coleslaw ni sebab sayur cincang banyak. Tapi bila dah sebatikan dengan sayur, barulah tau memang cukup, tak lebih, tak kurang. Saya suka letak banyak carrot, oleh itu saya tak boleh letak gula dah sebab nanti terlebih manis.

Masa buat kali ketiga hari tu dah start tangan kebas2 ni... jadinya nak potong sayur pun amik masa sejam. Huhu. Pastu makan malam tu sebekas habis sekelip mata je sebab suami memang suka coleslaw. Hehe. Dia kata sian saya buat penat2 pastu habis kejap je. Tak berbaloi.. Eh, berbaloi apa kita buat penat2 orang makan habis. Yang tak berbaloi kalau buat penat2 pastu tak habis, simpan2, akhirnya basi je...kan?

Nak buat lagi, tapi lepas ni kena cincang sayur pakai chopper dari hadiah kawin la ;P Kebas tangan tak elok2 lagi walaupun dah banyak kali rendam tangan dalam air panas yang dicampur garam. Perlu ke saya beli tilam terapiutik? Hmmm... harga single punya pun 1600++.. kena kumpul duit kalau nak beli jugak.