Tuesday, July 15, 2014

30 - 40 minggu Part 2

Assalamualaikum,

Ni sambungan post sebelum ni. Hari ni dah overdue sehari tapi baby belum nak keluar lagi. Takpe. Kita update dulu post, hehe.

24/6/2014: 37 minggu, follow up di klinik
Kali ni saya follow up kat klinik Maran, 36 minggu ke atas dah start kena datang tiap2 minggu. Bagus jugak saya balik rumah mak sebab ayah dah pencen, InsyaAllah boleh hantar tiap2 minggu. Kalau duduk kat Kemaman lagi kesian suami asyik nak kena ambil half day tiap2 minggu atau terpaksa tumpang jiran sebelah. Huhu.

Pergi sana pagi dalam pukul 8.15. Timbang berat, 61 kg. Nurse kata, "Berat awak turun 2kg ni. Sebelum ni timbang 63kg. Oh awak dari klinik kat Kemaman ye..mungkin sebab penimbang lain kot. Takpe kita try penimbang satu lagi." Try penimbang kat bilik sebelah, dapat la 61.5kg. Boleh lah...bukan ada penimbang lain dah pun. Tekanan darah 100/70. Tinggi rahim 37cm. 

Test air kencing pun ada protein lagi, tapi dia tak bagi apa2 antibiotik. Just suruh minum air masak banyak...pastu next time kencing kena ambil sampel masa tengah2, bukan mula2 air kencing keluar. Scan, doktor kata baby kecik la. Macam tak membesar sejak last scan pada 4/6/2014. Estimated weight 2.16kg je. Doktor suruh pergi makan pagi dulu, dia nak bincang dulu dengan doktor pakar dari hospital Temerloh pasal baby kecik. Masa tu pukul 10 pagi. So saya dengan ayah saya pergi la dulu pekena nasi ayam. Klinik call semula 10.30, suruh datang. Doktor rupanya dah tercall suami saya dulu sebab saya pun tak perasan dekat buku merah tu letak no henset suami. Mungkin copy buku yang klinik Kemaman sana pegang kot yang ada no henset saya.

Sampai sana, doktor kata, "Awak kena masuk wad ye. Lepas ni balik rumah, packing baju sume, pastu jumpa doktor pakar sana. Ikut perbincangan saya dengan dia tadi, awak kena masuk wad. Pergi wad Kenanga 3 ye." Saya rasa macam blur, kenapa nak kena masuk wad lak ni... Saya tanya, "Memang kena masuk wad terus ke doktor?" Dia kata, "Takpe awak jumpa dulu doktor sana. Ikut perbincangan kena masuk wad la."

Hmm..ok. On the way nak balik tu jumpa nurse untuk sign buku merah, dia kata, "Takpe, standby je dulu beg tu. Kalau doktor sana kata tak payah masuk wad, takpela balik je. Tapi normally la kan, kes baby kecik ni doktor akan suruh bersalin awal...biasanya la.. Sebab takut apa2 hal jadi kat baby." Masa tu dah pukul 12. Saya fikir, pergi lepas Zohor nanti la. Mandi solat dulu sume. Balik rumah, mak pun terkejut kenapa nak kena masuk wad. Saya kata belum tentu lagi. Kalau doktor sana kata kena masuk baru masuk. Lepas siap packing sume baju, saya dengan ayah gerak dalam pukul 2 lebih. Sampai kat hospital, daftar dulu kat bahagian pakar. Then terangkan pasal kedatangan kitorang nak jumpa doktor pakar. Pastu nurse kat situ kata, "Eh ini kena masuk wad terus ni. Dah tak payah jumpa doktor. Lagipun doktor pakar takde petang2 macam ni. Dia ada waktu pagi je. Kalau nak jumpa kena tunggu esok pagi la." 

"Oh..kena masuk wad dulu ke?" "Aah kena masuk wad dulu. Besok pagi baru ada doktor pakar..tunggu ye.. Awak terus ke tengah sana naik lif tingkat 5, wad Kenanga 3.."

Haih, dah salah faham dengan doktor kat klinik tadi. Ingatkan tak muktamad lagi kata kena masuk wad. Call suami kata kena masuk wad, tapi tak yah datang sebab takde apa keputusan lagi. Tengok keputusan doktor pakar esok apa dia nak buat. Ambil beg, terus ke wad, dia tunjuk katil pastu ayah kena turun dah sebab bukan waktu melawat. Pukul 5 - 7 nanti baru boleh datang semula. Then test air kencing, pastu kena monitor denyut jantung baby selama 20 - 25 minit macam kat hospital Kemaman dulu. Pastu dia bawak ke bilik scan lak. Doktor muda2 belaka yang ada dalam bilik tu. Ada sorang doktor lelaki cina, sorang doktor perempuan cina, sorang doktor lelaki india dan sorang doktor perempuan sikh. Semua bincang laju2 masa scan tu. Dia plot graf pertumbuhan baby, pastu tulis report untuk doktor pakar review.

Balik ke katil, doktor lelaki cina tadi datang cek perut. Dia nak rasa kepala baby dah turun banyak mana. Agak sakit sampai saya tersentak. Huhu. Dia tanya2 soalan pasal period pattern, then dia kata dia suspect kandungan saya belum lagi 37 minggu. Sebab takde apa masalah, baby masih lagi tengah continue growing. Kalau growth dah terhenti, ya, diorang akan paksa bersalin awal. Reason dia sebab dia nak baby keluar cepat dan boleh bagi susu ibu cepat2 untuk bantu pembesaran dia, since dalam perut dia dah stop membesar. Tapi dalam kes saya, semuanya normal kecuali saiz baby yang tak sepadan dengan usia kandungan. Kalau kata kandungan saya baru 35 - 36 minggu, sangat normal la saiz tu. Lastly doktor tu kata, dia rasa lah, maybe saya akan bersalin lebih daripada 40 minggu. Dan dia rasa esok saya boleh keluar wad, kalau doktor pakar terima penjelasan dan idea dia. Hehe.

Petang tu kakak ipar saya dari Jengka datang melawat, sebenarnya ada sekali suami dan anak dia tapi sebab kanak2 tak boleh masuk melawat, maka dia jela yang boleh naik sorang. Then ada ayah saya sekali, doktor cina tadi datang jelaskan keadaan saya kat diorang. Takde apa yang perlu dirisaukan..alhamdulillah.. Kakak ipar belikan roti dan majalah Pa&Ma. Ayah belikan nasi ayam, roti, epal & anggur. Banyak pulak makanan jadinya. Makan nasi yang ayah beli sebab dinner yang hospital bagi dekat pukul 6 tu nasi tak berapa masak. Tu jela slack sikit. 

Dari segi kemudahan, walaupun hospital kerajaan tapi selesa je. Ada 2 jenis je wad, satu dalam bilik, satu lagi luar bilik. Since bukan pekerja kerajaan, saya ditempatkan kat luar bilik. Tapi semuanya 4 katil je setiap bahagian/bilik. Pastu toilet dan shower pun share antara 4 orang jela, memang best tak payah berebut. Ada kipas siling kat atas setiap katil, dan ada juga aircond bagi sejuk sikit. Kalau yang dalam bilik memang kuat la aircond, lalu tepi pintu dia pun rasa sejuk gila. Jag air, thermos dan mug hospital ada bagi letak kat meja tepi katil. Cuma perlu bawak sudu dan garpu je kalau nak. Sangat la berbeza dengan hospital Kemaman hari tu. Hehe.

Lepas waktu melawat habis sehingga ke malam tu rasa bosan gila. Nak berborak, orang lain tengah tido, atau tengah diperiksa oleh doktor. Nasib baik ada majalah kakak ipar belikan, boleh la hilang boring. Sambil tu mesej2 gak dengan husband cuma kena save sikit bateri, tak dapat nak mesej banyak sangat. Tengah duduk2 tu tetibe dah kena lights off pukul 9.30. Awal gila. Boleh je nak pasang lampu individu kat katil, tapi malas la pulak nak kena tutup langsir sebab takut cahaya lampu ganggu orang lain. Selang beberapa jam nurse datang cek jantung baby.

25/6/2014: Keluar wad
Pagi esoknya, lepas Subuh dah tak tido. Mana tau doktor pakar nak datang awal kan. Dalam pukul 7 dah nampak sekumpulan doktor ke hulu ke hilir, nak start round kot. Tunggu punya tunggu, takde pun datang. Pukul 8 lebih saya ingat nak pergi mandi, then ada doktor India dan doktor lelaki semalam datang tengok keadaan saya. Diorang cakap2 sesama sendiri, lastly suruh saya tunggu doktor pakar gak kejap lagi. Saya tanya kat nurse, sempat tak agaknya saya nak mandi dulu sebelum doktor pakar datang? Nurse kata sempat je, bukan mandi lama sangat kan? Hehe.

Siap mandi, makan roti krim 3 - 4 bungkus sebab dah lapar, breakfast yang hospital bagi pun roti bun je, mana cukup. Hihi. Isi masa lagi dengan belek2 majalah Pa&Ma. Jalan2 dalam wad, tapi tak la pergi kacau orang. Cas henset kejap kat area tv, pastu duduk kat kerusi kat laluan tengah wad. Ada sorang akak ni masuk wad semalam gak, sebab air ketuban leaking. Baru 28 minggu. Dulu pun masa anak first macam tu jugak, kandungan 30 minggu dah kena keluarkan baby sebab air ketuban dah keluar. Scan kata berat baby 2kg lebih, ok je nak bersalin. Sekali keluar2 berat baby just 1.9kg je. Saya tanya, "Oh baby kena masuk incubator ke?" "Tak, sebab baby sihat je walaupun tak cukup berat.."

Balik ke katil, borak2 dengan orang sebelah katil lak. Akak tu mengandung anak ke 5, dah lebih 40 minggu. Dia dah 4 hari duk wad, doktor induce 2 kali, masukkan belon 1 kali bagi buka jalan, tapi tak juga buka2. Last semalam induce, dah buka 4cm tapi lepas tu jadi 3cm lak. So lastly doktor decide untuk ceaser. Saya tanya, "Tak sakit ke induce banyak2 kali..?" "Sakit dik, tapi bila dah lama lepas tu, malam dah hilang sakit.." Kesian tengok dia. Huhu. Macam2 pengalaman orang nak bersalin ni rupanya. Mana la doktor pakar tak datang2 lagi ni. Dah sampai waktu lunch dah. Nasib baik nasi ok so boleh la makan. Kakak ipar, mak, suami, mak mentua dah banyak kali tanya doktor cakap apa. Jawapan sama je, tengah tunggu doktor lagi. Sabar jelah. Memang dengan doktor pakar standard tunggu berjam2 la kot unless kita ni dikira kes emergency.

Pukul 1 ayah saya datang. Tanya kat doktor lelaki cina semalam camne keputusan. Dia terangkan elok2, pada dia takde apa masalah patutnya dah boleh keluar, tapi selaku doktor biasa dia tak boleh bagi keputusan sebelum bos dia setuju. Sekarang bos dia (doktor pakar) tengah ada dalam operation theater lagi, tak tau bila siap. Kesian lak tengok dia kerja tak balik2 lagi sejak malam tadi. Entah bila masa dia makan saya pun tak tahu sebab sepanjang hari nampak dia depan komputer dekat tepi wad tu je dok key in data.

Lepas kul 2 ayah saya dah kena turun semula. Saya solat, then tido je sebab dah tak tau nak buat apa. Bosan menunggu. Dalam pukul 3.30 ada doktor datang bagitau saya dah boleh keluar hari ni, just tunggu surat siap. Ok la, saya inform ayah, suami, kakak ipar. Tunggu lagi...last2 pukul 6 baru dapat surat. Next appoinment untuk repeat scan pada 10/7/2014. Settlekan bil, amik vitamin then baru balik rumah. Nanti just call klinik bagitau saya dah keluar wad, tak perlu datang klinik. Alhamdulillah...

1/7/2014: 38 minggu, follow up kat klinik
Macam biasa dalam 8.30 pagi sampai kat klinik. Timbang, berat 61kg. Tekanan darah 100/60. Tinggi rahim 37cm. Jumpa balik doktor yang cek saya hari tu, boleh pulak dia tanya, awak keluar wad minggu lepas, kenapa baru hari ni awak datang? Eh...dah hospital kata call je klinik bagitau dah keluar, saya ikut arahan jela. Klinik pun takde suruh saya datang.

Then tunggu lagi giliran untuk scan. Punya la lama, pukul 12.20 baru dapat turn masuk bilik doktor. Itupun dengan doktor muda yang baru lagi kot. Tunggu lagi turn scan sebab doktor lain tengah guna. Pastu dah dapat scan, doktor kata, "Kejap ye puan saya panggil senior saya scan pulak." Adoyai... Nak menunggu senior dia pulak. Ada la dalam 15 minit lagi menunggu sorang2. Kita ni dah la puasa, sakit pinggang dah menunggu dari pagi tadi. Datang doktor senior dia, scan kata air ketuban saya dah kurang. Bacaan 9.5. Tapi still ok tak kena tahan wad. Saya tanya perlu tak saya datang klinik minggu depan, ikut jadual 8/7/2014, memandangkan saya dah ada appointment dekat hospital pada 10/7/2014 tu.. Lepas bincang2, doktor kata tak payah datang. Ok. Bagusla tak payah ulang alik banyak kali..

10/7/2014: Appointment hospital
Kali ni saya pergi check up dengan suami. Sebabnya suami dapat MC. Jumaat lepas saya satu family berjangkit sakit mata dengan salah seorang budak yang mak saya jaga. Cepat sangat merebak sampai suami pun kena. Nasib baik hari appoinment, mata saya dah hampir sembuh, suami je yang ada sikit2 lagi merah. Seminggu juga la dia tak kerja, best gila. Hehe.

Bawak beg baju siap2 sebab mana la tau doktor nak suruh masuk wad terus ke..tapi dalam hati doa la supaya tak kena tahan wad. Dah la puasa..huhu..lebih mudah duk kat rumah dengan family.

Timbang dengan penimbang elektronik, berat 62.6kg. Tekanan darah 110/70. Appointment pukul 11 pagi tapi sebab ramai sangat orang, pukul 1.30 baru dapat turn scan. Doktor scan, plot graf, dia kata takde apa masalah. Air ketuban ok, bacaan 11. Dia kata nanti pergi klinik follow up weekly macam biasa, then pada 21/7/2014 kena datang hospital kalau baby masih belum keluar. Kena induce la gitu kot...huhu. Hopefully baby keluar sebelum 21 hb la... amin...

Patutnya hari ni, 15/7/2014 kena gi klinik follow up. Tapi sebab cuti Nuzul Quran so postpone ke hari Khamis ni pulak. Kat sini hari Selasa dan Khamis je ada klinik untuk ibu dan anak. Mesti ramai orang nanti sebab sehari je available minggu ni..hmmm...samada pergi awal2 pagi sebelum pukul 8, atau pergi tengah hari sebelum pukul 2. Tengokla nanti camne.. =)

p/s: pesanan untuk diri sendiri dan sesape yang membaca, nak masuk wad nanti bawa sekali bantal sendiri yang kita selesa nak tidur. Pastu tak yah la bawak buah banyak sangat, tak dan nak makan pun. Hehe. Roti paket individu macam roti krim ke bun ke takpe, air kotak pun ok. Tengah2 malam kalau lapar senang nak makan minum.







No comments: