Monday, August 26, 2013

Persiapan kahwin: Pomander ball

Orang lain buat pomander ball untuk serikan majlis kahwin, saya pun teringin nak buat juga. Lalu saya google dan dapat cara2 buat pomander ball dari:


Ok, so saya pun mula membeli bahan2 yang diperlukan untuk buat pomander ball idaman:

1. Bunga2 palsu, saya beli dari Romantika di Amcorp Mall. Bunga kuning sejambak RM6, bunga peach sejambak RM4. Saya guna lebih kurang 2 jambak bunga kuning dan 3 jambak bunga peach untuk sebiji pomander ball.

2. Riben organza, RM1.50 semeter. Saya guna je semeter untuk satu pomander ball. Nanti nak gantung tinggi ke rendah boleh adjust kemudian (^_~)

3. Span, saya beli di Romantika juga, RM1.50 sebuku. Sebuku tu dapat buat dua biji pomander ball.

4. Pisau, untuk potong span. Saya beli cutter kat Popular, RM2.50

5. Glue gun, RM13.90

6. Glue sticks, RM3.90

7. Pemotong dawai kecil, RM8.90. Tak larat weh nak potong dengan gunting. Rosak gunting dibuat den hari tu. Huhu...


Langkah-langkah membuatnya:

a) Mula-mula potong tangkai bunga2 yang anda kehendaki, agak2 dalam 10 cm panjang. Jangan potong pendek sangat sebab nanti pomander ball tu jadi kecik disebabkan bunga terlalu rapat dengan span. Melainkan kalau nak buat pomander ball kecik lah. Hehe. Yang saya nak buat ni macam saiz bola sepak gitu.....

potong panjang sikit xpe, sebab boleh potong lagi kemudian kalau terlebih
panjang. Kalau terpotong pendek sangat tu yg susah..hehe

b) Potong span kepada dua bahagian yang sama besar. Satu buku kecik tu dapat la untuk satu pomander ball. Trim bahagian bucu dan tepi supaya jadi seakan-akan bulat.


2 buku span ni akan dapat 4 biji pomander balls...yeay
tak habis trim lagi nih...

c) Bila span dah jadi bentuk yang anda nak, potong pula tengah2 span supaya terbahagi dua. Nanti kita nak lekatkan riben bermula dari tengah2 span tu. Nak gantung kan? Tak nak bagi pomander ball tetibe gugur sebab riben tak melekat kukuh kan? Haa... ikut jela cara ni.. (sori xde gambar sbb lupa nak snap)

d) Letakkan hujung riben pada tengah2 span yang dah dibelah tadi, gamkan dengan gam panas. Kemudian gamkan kembali separuh lagi span dan biarkan kering. Sekarang riben akan terjuntai dari span tu. Panjang riben ikut sukalah, saya ambil je semeter untuk setiap pomander ball saya.

e) Sekarang boleh mula gubah pomander ball. Cucuklah bunga2 yang kita dah potong tadi ikut citarasa masing2. Adjust mana2 bunga yang terkeluar sangat atau termasuk dalam sangat sehingga bentuk bulat diperolehi... ;)


f) Dah siap untuk digantung di hari perkahwinan anda! Mudah kan?

abaikan lubang2 yang belum ditutup itu..hehe..belum dikemaskan lagi
mana2 yang kurang..

P/s: saya habis RM143.50 untuk 5 biji pomander ball bersaiz sebesar bola sepak (tak termasuk pisau, pemotong dawai, glue gun n gun sticks). Kira2 RM29 sebiji. Cuba tengok kalau yang jual kat luar berapa harganya. Jauh beza tau... Lebih berbaloi buat sendiri. Selamat mencuba!


No comments: