Monday, August 26, 2013

Kad kahwin dan baju akad nikah: Bahagian 2

Dah lama tinggal blog ni, terasa malas pula nak sambung post2 terdahulu. Tapi memikirkan sendiri pun nak ingat apa yg berlaku dalam hidup..so sambunglah sebelum memori tu terkikis sedikit demi sedikit.

Mengenai kad kahwin, setelah tung tang tung tang email pembetulan sana sini, akhirnya kad kami siap untuk diambil pada 18/12/2012.. kira2 sebulan la dari tarikh mula2 bagi design. Alhamdulillah, memang kena selalu follow up kat email untuk make sure vendor boleh siapkan ikut jadual yang diorang dah janji pada kita.

Pada 21/12/2012, saya ajak adik lelaki pergi collect kad dan terus hantar balik rumah ke Pahang. Sampai di kedai, tunjuk resit dan pekerja yang sama yang uruskan order kitorang bawak keluar kotak2 besar berisi 1000 kotak doorgift yang masih berlipat, 1000 kad kahwin + sampul kad kahwin, tali kotak doorgift, 20 pcs badge ahli keluarga dan 1000 Thank You tag untuk kotak doorgift.

Takde masa dan tenaga la nak kira sume benda, tapi saya dan adik cuma kira kad n kotak tu cukup. Tali tu tak reti la nak kira mcm mana sebab dah berkumpul dalam satu plastik. Kira2 separuh daripada kad saya poskan ke rumah keluarga bakal mentua di Kelantan beserta baju melayu untuk nikah. Settle.

Bercerita tentang baju akad nikah, saya masih lagi dalam misi mencari baju yang sesuai dengan warna baju melayu bakal suami. Sebabnya, bila baju turquoise tu diletak sebelah baju melayu biru muda, warna dia jadi macam hijau. Betul2 nampak tak sepadan! Saya memang tak puas hati dan saban minggu asyik keluar ke Jalan TAR/Shah Alam semata-mata nak cari baju nikah...warna biru muda. Lupakan biru turquoise walaupun itu adalah warna kesukaan.....

Baju melayu biru muda tu kitorang beli kat Semua House, RM199 dengan sampin sekali RM89.90. Masa tu sebab dah penat n tension cari baju, kitorang putuskan untuk ambil je baju biru yang kelihatan paling dekat tone warnanya dengan baju turquoise saya. Kainnya pun selesa. Tapi bila bawak balik rumah dan compare semula, memang lain. Mungkinkah sebab pencahayaan kat kedai telah mengaburi mata kami? Oh!

baju nikah yang sungguh berbeza. Tak boleh jadi nih..
Memikirkan yang lagi susah untuk mencari baju melayu turquoise, saya putuskan untuk cari baju kurung yang warna biru muda. Akhirnya, tinggal lagi seminggu nak nikah, saya terjumpa sepasang baju kurung biru muda yang agak sepadan dengan warna baju melayu. Masa tu dah tak kisah design dia lawa ke biasa2 ke, janji warna sepadan. Tawar-menawar jugak sebab tu last piece, dapatla harga RM135. Asalnya saya dah tak ingat berapa, kalau tak silap RM150 kot. Lega sebab dah settle. Sekarang dah boleh rehat sikit sebelum balik pada 31 Januari lepas keje. Maklumlah, kenduri 2hb Februari tapi bos bagi cuti sehari sebelum jek dengan alasan takde orang nak wat keje. Huhu (T_T)

baju nikah baru..hehe...ok la sbb dapat tone warna sepadan..huhu