Friday, November 11, 2011

Stress tahap langit ketujuh (T_T)

Hari ni hari Jumaat. Hari yang sepatutnya paling semangat kat tempat kerja sebab esoknya cuti. 




Tapi bagi saya hari ni adalah hari paling stress dalam minggu ni. Well, sebenarnya stress yang dah terkumpul sejak dulu, dan semakin meningkat naik mulai bulan lepas. Tak perlu kata apa2 bila berdepan dengan bos / orang2 yang berlagak bos. Tak perlu defend diri sendiri. "YA" kan saja semuanya walau hati sakit berpura2 mcm tu. Just keep on saying sabarlah hati.. dan bertahan seboleh mungkin dari sehari ke sehari..


~My Boss and I~

When I take long time to finish, I am slow
When my boss takes a long time, he is thorough

When I don’t do it, I am lazy
When my boss does not do it, he is busy

When I do something without being told, I am trying to be smart
When my boss does the same, he takes the initiative

When I please my boss, I am apple-polishing
When my boss pleases his boss, he is cooperating

When I make a mistake, I am an idiot
When my boss makes a mistake, he is only human

When I am out of the office, I am wandering around
When my boss is out of the office, he is on business

When I am on a day off sick, I am always sick
When my boss is on a day off sick, he must be very ill

When I apply for leave, I must be going for an interview
When my boss applies for leave, it is because he is overworked

When I do good, my boss never remembers
When I do wrong, he never forgets

Semalam bila ada peluang dinner dengan ofismate yang agak rapat, banyak cerita keluar. Dan kitorang merasakan benda yang sama. Maknanya memang betul la bos2 kecik n bos2 besar tu boleh dikatakan gila..huhu. Crazy n impossible bosses. Bukan xbersuara, malah berkali2 cari bos dan try bincang dengan dia bila kita ada masalah dengan kerja. Tapi akhirnya, segala feedback dan luahan dan pendapat kita macam masuk longkang je. Geram!




Best juga bila ada komik Dilbert ni. Seolah2 lega je bila rasa bukan kita sorang je yang mengalami situasi "Boss is always right". 


Pagi tadi seorang lagi team member dah hantar surat resign. Dia baru 5 bulan kat sini. Kalau tolak bos2 kecik, saya jela yang paling lama. Yang lain baru masuk start bulan 3 tahun ni. Dan semua tanya saya, macam mana u boleh tahan sampai setahun lebih dengan diorang r? Saya jawab, entahla, mungkin saya dah lepas threshold perasaan2 yang xdiingini tu. Tinggal sabar je lagi yang dah semakin menipis. Tak tau sampai bila, saya sendiri xdapat agak.


Setiap hari, saya dan ofismate2 yang geng ni akan bergurau/lepas geram terhadap masing2 dengan cara bergurau, just to reduce the tension. Antara ayat2 yang biasa:


"u ada baju kalis peluru tak untuk saya pakai? I nak masuk war zone kejap lagi"


... ataupun saya just tetibe sebut "aaaaa....!" kalau tengah tension, dan geng yang dengar akan cakap, "eh u jgn la aaa mcm tu...i pun rasa nak jerit woo.."


"hani...i rasa nak mati.... i even rela kalau u bunuh i saja..." "ish..xbaik la u ni.." "betul woo hani... itu siao punya orang! huh...mati hidup semula pun xkan boleh buat mcm yang dia nak"


"i rasa mcm nak pukul orang la... i nak ketuk u boleh tak? aaaaarghhhh....!" "boleh2...i tak kisah punya..u tembak je i lagi bagus...i dah tak tahan la dengan semua ni....ishh!"


n kdg2, saya just panggil je nama ofismate, bila dia pandang, saya just ckp, "I hate u" then dia pun, "I hate u too..urgh!" haha..mcm tu la bila masing2 dah tension..antara hiburan semasa tengah bekerja..hurm......


Satu2nya reason kukuh untuk saya bersabar lagi dengan semua ni adalah untuk belajar banyak lagi benda.. peluang macam tu xdatang selalu. Pegang kata2 ni:



Dan renung2kan ini: